کد مطلب:245555 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:269

خنثی شدن توطئه ی توطئه گران
مدتی از عمر امام هشتم علیه السلام گذشت و حضرت دارای فرزند نشد وقتی حضرت جواد علیه السلام به دنیا آمد، برخی از فریب خوردگان در شباهت حضرت جواد علیه السلام به پدرش شبهه افكنی كردند. از این رو حضرت فرمود: جواد فرزند من است.

آنان گفتند: میان ما و شما قیافه شناس داور باشد. حضرت فرمود: من آنان را فرانمی خوانم، شما دعوتشان كنید، ولی سبب آن را ناگفته نگهدارید.

جمعی از بستگان حضرت در باغی قرار گرفتند. امام رضا علیه السلام لباس كشاورزی پوشیده و مشغول بیل زدن شد. سپس حضرت جواد علیه السلام را آوردند و در كنار گروهی از اقوام نشست. در این هنگام قیافه شناسان وارد باغ شدند. حاضران به آنان گفتند: این پسر را به پدرش منسوب كنید (بگویید پدر این پسر كیست؟)

قیافه شناسان چهره ها را دیدند و گفتند: پدر این پسر در میان این گروه نیست، ولی این مرد و آن مرد عموی او هستند و آن خانم عمه او است سپس قیافه شناسان به باغبانی كه مشغول بیل زدن بود، از دور نگاه كردند و گفتند: اگر این پسر در اینجا پدری داشته باشد، همین باغبان است كه



[ صفحه 159]



قدم های او با قدمهای این پسر یكسان است.

چند لحظه بعد حضرت رضا علیه السلام آمد، تا چهره ی مبارك او را دیدند، همگی گفتند: «هذا ابوه»؛ پدر این پسر همین شخص است. [1] .


[1] اصول كافي، ج 6، ص 322.